Ny platform skal sikre flere unge præster

Unge præster

Tror jeg overhovedet på Gud? Tør jeg stå i spidsen for en menighed? Og er jeg for ung til lede folk igennem livets store spørgsmål og livsomvæltende begivenheder?

De spørgsmål og mange flere trænger sig på, når unge gør sig tanker om, hvorvidt virket som præst i folkekirken er noget for dem.

Folkekirken har derfor lanceret en helt ny hjemmeside, præst.dk, der skal inspirere unge til at blive præster – og hjælpe dem til at finde svar på de spørgsmål, der står i vejen for deres beslutning.

- Jeg synes, det virker til at være en god hjemmeside. Den er nem og overskuelig. Den er et godt sted at få en masse information om virket som præst, hvis man er nysgerrig på faget, siger Thomas Felter, der er uddannelseskonsulent i Viborg Stift og har kontakten til de nyuddannede præster, der får arbejde i stiftet.

På hjemmesiden finder man svar på faktuelle spørgsmål, men også en række videoer med unge præster, som selv har vaklet mellem, om de ville være præster eller ej. Og særligt videoerne har fanget Thomas Felters opmærksomhed.

Anne-Petra Bandringa

Anne-Petra Bandringa er en af de unge præster, som man kan møde i videoerne på præst.dk.

- Jeg kan virkelig genkende det, som de unge præster fortæller om i videoerne, når de taler om tvivl i troen på Gud eller udfordringerne med at finde sin plads i de opgaver, som en præst har. Det er lige præcis de problematikker, jeg hører nye præster oplever. Det giver potentielle præster noget at spejle sig i, siger han.

For få præster

Det er ikke uden grund, at Folkekirken har kastet sig ud i lanceringen af præst.dk. Gennem de seneste år har en del af folkekirkens menighedsråd nemlig haft svært ved at få kvalificerede ansøgere til ledige præstestillinger, og problemet ser ud til at vokse i fremtiden.

Samtidig viser en ny prognose fra Folkekirkens Uddannelses- og Videnscenter (FUV), at antallet af nye præster, der har gennemført pastoralseminarieuddannelsen, om få år ikke balancerer med antallet af præster, der går på pension. Derfor er der selvsagt brug for, at flere unge tilvælger virket som præst, hvis alle danskere fortsat skal kunne opsøge en præst i deres lokalområde.

- Faktisk er udfordringen ikke kun, at der er for få unge, som læser teologi. Selv blandt dem, der læser teologi, er der en stor procentdel, der ikke vælger præstembedet. Vi ved meget lidt om hvorfor, og derfor er det vigtigt, at vi gør, hvad vi kan for at italesætte muligheden, siger Thomas Felter.

En del af noget større

Selvom Thomas Felter er begejstret for Folkekirkens nye satsning for at hverve nye præster, så er han også overbevist om, at en hjemmeside ikke kan stå alene.

- Det er nødvendigt, at vi bringer alle muligheder i spil for at komme præstemanglen til livs, siger Thomas Felter og nævner sociale medier som et sted, man også skal forsøge at ramme målgruppen.

Det er man også opmærksom på hos folkene bag præst.dk. Hjemmesiden er nemlig en del af projektet ’Læs teologi og bliv præst – rekruttering og fastholdelse af præster i folkekirken’, der gør brug af forskellige greb for at åbne unges øjne for præstembedet. Blandt andet har man tidligere afholdt ’Teologisk Topmøde’ på Aarhus Universitet for at komme i dialog med de teologistuderende og få en snak om muligheden for at blive præst.

Fakta om hjemmesiden præst.dk

Præst.dk er en del af projektet ’Læs teologi og bliv præst – rekruttering og fastholdelse af præster i folkekirken’. Bag projektet er Præsteforeningen, Landsforeningen af menighedsråd, Bispekollegiet, Provsteforeningen og Kirkeministeriet.

På præst.dk kan potentielle nye præster finde fakta om præstegerningen samt lytte til videoberetninger med nyudklækkede præster i de danske folkekirker. På sitet findes også en kalender med relevante events mm.